Cognitieve gedragstherapie angst en paniek

Curev Coaching
Curev Coaching
15 Google recensies
Brenda Heijnis
Brenda Heijnis
09/09/2023
Aleksandar heeft mij geholpen om te kiezen voor waar ik écht gelukkig van word en waar mijn hart ligt: kinderboeken schrijven en mijn eigen grafische studio. Ik dacht niet dat ik dit zou zeggen, maar het ondernemerschap blijkt me hartstikke goed te passen! Ik ben echt op mijn plek bij mezelf.
Robert Berg
Robert Berg
09/09/2023
Aleksandar is een fijne coach om mee te werken na een aantal sessies kan ik weer door, neem eens vrijblijvend contact met hem op.
Nikola Vladimirov
Nikola Vladimirov
26/01/2023
Aleksandar is een zeer motiverende en scherpe coach! Ik raad hem zeker aan voor ieder die op zoek is om weer richting te geven aan zijn/haar leven.
Richard
Richard
25/10/2022
Ik heb Aleksandar als een hele fijne coach ervaren. Hij weet snel tot de kern te komen en geeft de juiste tools om jezelf te kunnen verbeteren. Vriendelijk, kundig en betrokken. Aleksandar, je hebt mij enorm geholpen, bedankt!
Chris Bruens
Chris Bruens
20/10/2022
Ik was op zoek naar een professionele coach die ook écht bekwaam is in het coachen. Er zijn inmiddels zo ontzettend veel coaches, dat het lastig is om iemand te vinden die je echt verder kan helpen. Na lang zoeken heb ik voor Aleksandar gekozen en daar heb ik geen moment spijt van gehad! In korte tijd heb ik meer bereikt dan ik ooit had verwacht. Als je op zoek bent naar een topcoach, dan ben je bij Aleksandar bij het juiste adres!
Peter Groenendijk
Peter Groenendijk
19/09/2022
Aleksandar is een hele fijne warme en competente coach. Ik vond hem heel betrokken en begripvol. Hij weet het probleem goed te doorgronden. Echt een aanrader.

  • Ervaren psycholoog en coach

  • Geen wachttijd

  • Gespecialiseerd in Millennials

cognitieve gedragstherapie angst en paniek

Wat verstaan we onder angst en paniek?

Angst en paniek zijn twee verschillende ervaringen, hoewel ze vaak met elkaar worden verward. Fysieke reacties zijn een belangrijk onderscheidend kenmerk tussen angst en paniek. Bij angst kunnen fysieke symptomen zoals een snelle hartslag, zweten en trillen optreden, maar deze zijn meestal minder intens dan bij paniek. Paniekaanvallen gaan gepaard met extreme lichamelijke reacties, zoals kortademigheid, duizeligheid en een gevoel van verstikking.

De duur en intensiteit van angst en paniek verschillen ook. Angst kan langdurig aanhouden, soms zelfs maanden of jaren, terwijl paniekaanvallen meestal korter duren, variërend van enkele minuten tot een uur. Wat betreft triggers, kunnen angsten vaak worden geactiveerd door specifieke situaties, gedachten of herinneringen, terwijl paniekaanvallen vaak onverwacht en zonder duidelijke trigger optreden.

Een ander belangrijk verschil is de mate van controle die iemand heeft over de situatie. Bij angst kunnen mensen vaak nog enige controle uitoefenen en proberen ze strategieën te gebruiken om met hun angst om te gaan. Bij paniek daarentegen voelt het alsof de persoon de controle volledig verliest en kan dit leiden tot gevoelens van hulpeloosheid en machteloosheid.

Leren omgaan met angst en paniek

Gedachten en overtuigingen spelen een rol bij angst en paniek. Mensen met angst hebben vaak negatieve gedachten en overtuigingen over zichzelf, anderen of de wereld om hen heen. Deze cognitieve aspecten kunnen worden aangepakt en veranderd met behulp van cognitieve gedragstherapie.

Tot slot hebben zowel angst als paniek een aanzienlijke impact op het dagelijks leven. Ze kunnen leiden tot vermijdingsgedrag, sociale isolatie en beperkingen in het functioneren op verschillende gebieden, zoals werk, relaties en hobby's.

Cognitieve gedragstherapie bij angst en paniek

Bij het overwinnen van angsten is cognitieve gedragstherapie een effectieve behandelmethode gebleken. Deze therapie richt zich op het veranderen van negatieve gedachten en overtuigingen en het aanleren van nieuwe vaardigheden om met angst en paniek om te gaan. Dit gebeurt meestal door jezelf geleidelijk bloot te stellen aan angstige situaties. Door middel van cognitieve gedragstherapie kunnen mensen leren hun angsten te beheersen en hun leven weer in eigen hand te nemen.

Omgaan met angst en paniek bij Curev Coaching

Ben jij een twintiger of dertiger die wil leren omgaan met zijn/haar angst en/of paniek– en heb je geen zin om daar maanden voor op een wachtlijst te staan? Kijk op deze pagina voor mijn 1-op-1 trajecten of plan hieronder direct een gratis en vrijblijvende kennismaking in!

  • Psycholoog & coach

    Behalve ervaringsdeskundige op het gebied van Millennialvragen ben ikaangesloten bij de beroepsvereniging voor coaches (NOBCO) én een ervaren psycholoog op het gebied van de Klinische en Gezondheidspsychologie.

  • Gedrags- en ervaringsdeskundige

    Jarenlang heb ik volwassenen, en veelal Millenials, geholpen met allerlei vragen rondom psyche en identiteit. Niet alleen weet ik exact waar Millennials veelal tegenaan lopen – ik ben als gedragsdeskundige ook geschoold in het actief onderzoeken en bijsturen van negatieve en belemmerende gedachten.

  • Gespecialiseerd in Millennials:

    Al mijn ervaring, kennis en kunde heb ik gebruikt om mijn trajecten te voorzien van een uniek werkboek met ruim 100 pagina’s aan diepgaande vragen, oefeningen en opdrachten en speciaal ontwikkeld voor Millennials. Hierbij krijg je ook toegang tot video’s met extra uitleg, zodat je ook naast de gesprekken zelfstandig aan de slag kan gaan. Je kan op korte termijn al terecht!

Chris Bruens, 32

“Ik was op zoek naar een professionele coach die ook écht bekwaam is in het coachen. Er zijn inmiddels zo ontzettend veel coaches, dat het lastig is om iemand te vinden die je echt verder kan helpen. Na lang zoeken heb ik voor Aleksandar gekozen en daar heb ik geen moment spijt van gehad! In korte tijd heb ik meer bereikt dan ik ooit had verwacht. Als je op zoek bent naar een topcoach, dan ben je bij Aleksandar bij het juiste adres!”

Contact

Praktijkadres:
Oorsprongpark 7
3581 ET Utrecht

Telefoon: +31 6 58822212
E-mail: info@curevcoaching.nl

Volg mij via

× Kan ik je helpen?